Bach Remedies and short, meaningful reads as gentle reminders that meaning, beauty and joy are within us.

The Bach Flower Remedies revitalize, restore the inner well being, help us in bringing to light the positive qualities we possess and in overcoming fears, depressions and states alike.


Let your soul grow

Monday 9 February 2015

Jurnal al multumirii si recunostintei

http://m.gandul.info/reportaj

Întrebată despre cea mai simplă metodă de a fi fericit, Mălina oferă soluţia:”Păstrează un jurnal al recunoştinţei sau al momentelor fericite de pe parcursul zilei. Poţi să faci amele lucruri sau să faci fiecare dintre ele, depinde de foarte mult de ce îşi doreşte fiecare om în parte. Sunt studii foarte multe care arată că făcând acest exerciţiu deosebit de simplu în care notezi cu liniuţă seara trei lucruri bune sau trei lucruri pentru care eşti recunoscător în ziua în care a trecut, în aproximativ 21 de zile, creşte foarte mult nivelul de fericire. Creşterea este atât de impresionantă, încât exerciţiul a început să fie folosit pe persoane care aveau depresii”.

Mihaela Miroiu: „Trăim într-o cultură a văicărelii”

Profesorul în ştiinţe politice are şi o explicaţie a motivului  pentru care România se află în fruntea clasamentului celor mai neferite ţări. ”Trăim într-o cultură a văicărelii, începând cu cele două balade fundaţionale, Mioriţa, povestea pasivităţii fatale, Mănăstirea Argeşului, povestea autosacrificiului criminal, cu valenţe de salvare prin capodoperă. Niciun român care are mai mult de 8 clase nu a scăpat de mesajele lor fără de preţ în consolidarea defetismului şi suferinţei”.

Un alt motiv este că ne place să ne plângem de milă. ”Credem că suferinţa înnobilează şi, nu-i aşa, nu vrem să fim plebei. Ştiind asta, toate ne dau apă la moară : o religie cu ritmuri de lamentaţie permanentă,  televiziunile defetiste, site-urile de ştiri cu titluri din aresenale catastrofiste, facebookul, vecinii, colegii, familia. Parcă văd cum se repede o serie vigilentă de comentatori care o să spună că mă înşel total, cauzele sunt altele: politicienii (eventual ceilalţi), politica (internă, a UE, a NATO, proximitatea ruşilor), istoria (imperiile care ne-au stors de putirinţă). Da, toţi ne-au stors şi sunt de vină, numai fiecare dintre noi e inocent şi victimă. Iadul sunt ceilalţi”, mai spus Mihaela Miroiu.

Aceasta consideră că plasarea ţării nostre la coada clasamentului în topul celor mai fericite ţări nu s-a produs doar pentru că românii sunt nefericiţi la nivel declarativ. ”Nu cred că e o modă nouă. E de ajuns să recitim literatura şi filosofia produse în spaţiul nostru cultural ca să vedem că nefericirea este o constantă gravitaţională. Accidentele optimiste sunt rare. Alminteri e greu de explicat cum ceea ce am reuşit să exportăm cu success internaţional e nihilismul pesimist, via Cioran, absurdul, via Ionesco, dadaismul, viaTzara sau mitul veşnicului început, via Brâncuşi sau Eliade. Inclusiv amuzamentul ironic pe care îl stârnesc filmele americane românilor cu morgă culturală e un sindrom al unei culturi care nu găseşte nicio profunzime în optimism, mulţumire, realizare, gratitudine, admiraţie, empatie”, punctează Miroiu.

Cum putem dobândi fericirea? Câteva exemple

Odată înţelească cauza nefericirii noastre naţionale, ne întoarcem la întrebarea de la care am plecat: cum devenim mai fericiţi? Mălina Chirea, de la Institutul pentru Fericire, subliniază că fericirea nu ţine de confort. ”Fericirea ţine de a fi în siguranţă. Fericirea înseamnă să ne simţim în siguranţă în mediul în care trăim. Dacă avem suficienţi bani să ne cumpărăm nişte haine şi mâncare, este suficient pentru a fi fericiţi. Fericirea nu ţine de resursele finaciare, ci din nou modul în care alegem să gândim. Fericirea ţine de lucrurile pe care alegem să le facem în fiecare zi”, mai spune co-fondatorul Institutului pentru Fericire.

Întrebată despre cea mai simplă metodă de a fi fericit, Mălina oferă soluţia:”Păstrează un jurnal al recunoştinţei sau al momentelor fericite de pe parcursul zilei. Poţi să faci amele lucruri sau să faci fiecare dintre ele, depinde de foarte mult de ce îşi doreşte fiecare om în parte. Sunt studii foarte multe care arată că făcând acest exerciţiu deosebit de simplu în care notezi cu liniuţă seara trei lucruri bune sau trei lucruri pentru care eşti recunoscător în ziua în care a trecut, în aproximativ 21 de zile, creşte foarte mult nivelul de fericire. Creşterea este atât de impresionantă, încât exerciţiul a început să fie folosit pe persoane care aveau depresii”.

Alt lucru pe care putem să îl facem este să ne creăm o practică de meditaţie şi de timp petrecut cu noi înşine. ”Cu cât punem mai multă ordine în viaţa noastră, cu atât ordinea aceea o să se vadă şi în gândurile noatre. Să învăţăm să ne trezim la o oră anume, să învăţăm  înainte de a fugi pe uşă să ne bucurăm de un mic dejun, să învăţăm să ne bucurăm de mersul până la birou chiar dacă uneori durează un pic mai mult. Să învăţăm să ne bucurăm practic de momentele zilnice şi să învăţăm să punem ordine în ele, dar să le reperăm. Să fim atenţi şi la ele. Avem tendinţa să fim atenţi la ce nu este funcţional şi asta nu ne ajută, cu siguranţă”, mai spune Mălina Chirea.

O altă metodă de a fi mai fericiţi este să zâmbim mai mult. ”Dacă nu avem o stare foarte bună şi zâmbim mai mult de 20 de secunde, creierul începe să producă serotonină, unul dintre neurotransmiţătorii fericirii. Ne poate ajuta lucrul ăsta. Nu este o soluţie pe termen lung. Uneori lucrurile care ne enervează e bine să le tratăm ca să nu se mai întâmple. Fericirea nu este un fel de var care este dat peste un perete negru şi să ne facem că totul este în regulă, e doar o formă de a aborda diferit situaţiile. Dar, zâmbetul e foarte bun”, menţionează reprezentanta Institutului pentru Fericire.

http://m.gandul.info/reportaj/tineri-corporatisti-care-aparent-au-totul-bat-la-usa-unui-apartament-din-bucuresti-cautand-fericirea-le-deschide-malina-13795805?utm_source=newsletter&utm_medium=li395_mi101293&utm_content=articol&utm_campaign=Tineri+corporatisti+care%2C+aparent%2C+au+totul+bat+la+usa+unui+apartament+din+Bucuresti%2C+cautand+FERICIREA.+Le+deschide+Malina&utm_term=li395_mi101293_s174371

Saturday 7 February 2015

Teaching English online


http://www.britishcouncil.org/blog/how-get-started-as-online-teacher-english?utm_source=facebook&utm_medium=social&utm_campaign=bc-teachingenglish

When I first started teaching ten years ago, I was extremely sceptical about the effectiveness of online teaching, but since then I have accumulated a lot of experience. I'd like to share with you a few things I've learned along the way.

Getting started

Contrary to popular opinion, I recommend starting your online teaching career by working for an established company. If your teaching experience is limited and you're not an internet wiz, working for a company can act as an excellent type of 'internship'. Admittedly, the money can be low and the hours unreliable, but you'll receive on-the-job training and technical and pedagogical support. I started out working for one of the well-known English learning centres. I gained valuable skills, experience and the confidence, which later enabled me to go it alone.

Creating a blog

In the last two years, I've created more of my own materials, usually on the back of envelopes, in notebooks, word files and on scraps of paper. I often use authentic materials such as news articles, TED talks and YouTube clips, and create lesson plans around them. Last year, while looking for inspiration, I came across an English teaching blog for the first time and so discovered the possibility to create and save lesson plans on such a platform, which can then be easily accessed anywhere. I was so impressed that I immediately got to work learning how to create my own blog. I chose BloggerOpens in a new tab or window., as it seemed very easy to use. My blogOpens in a new tab or window. was born in November 2013 and marked the beginning of an incredible journey of self-development.

Becoming part of a network of teachers

The most important discovery I've made since starting my blog is undoubtedly the British Council's Teaching English Facebook pageOpens in a new tab or window.. If only I had discovered it earlier! Through this page, I have connected with an amazing community of teachers (teaching online can at times be a little lonely) and to a vast quantity of excellent materials and resources. My blog has been visited by thousands of new people, which has led me to working on a very interesting new project.

I live in Israel and would never have dreamed of being able to enter a classroom in Iran. But a few months ago, a course co-ordinator in a college in Iran approached me about teaching three groups of Iranian men. I accepted the offer, and now I'm beamed into their classroom via Google HangoutsOpens in a new tab or window., which is projected onto a screen. I upload a document containing a list of weekly topics connected to their course materials, and each student gives a presentation on these topics. I coach and correct the students and send detailed feedback to each one after the lesson. These classes demonstrate the incredible power online teaching has to break through cultural and geographical barriers, offering endless possibilities to both teachers and students alike.

Choosing a platform to communicate with your students

SkypeOpens in a new tab or window. is a very useful platform for online teaching. You can have free video or audio conversations with your students, as long as they have a Skype account. You can send files, type corrections and new vocabulary in the message box, and also share a view of your screenOpens in a new tab or window..

Google Hangouts, as we've seen, allows you to create a virtual classroom. You and your students need to have a Google+ account to be able to use this platform. You can invite up to ten people to a Hangout. You can open any document that you previously saved to Google DriveOpens in a new tab or window., and add notes or a Google sketchpad, which acts like a whiteboard. You can also add YouTube videos and even use sound effects like clapping or a drum roll. I recommend having a trial lesson with your students to help them get used to using Hangouts. Tell them to sign in and enter a Hangout before the lesson. When you first enter, you are prompted to upload the Google talk plug-in, which may take a few minutes.

WizIQOpens in a new tab or window. is something I'm quite new to, and I've discovered that it offers a free online teaching platform for private teachers. You can set up a course for up to ten students, upload materials in advance and invite students to attend the course and then set time and date by email. When you set up your course you can also add the cost of the course, which the student will pay for through PayPalOpens in a new tab or window.. WizIQ's virtual classroom looks very professional and seems to be the most interactive of the free virtual classrooms available. It enables you to upload documents, embed videos and share your screen. You also have a white board and a chat box, the contents of which can be saved. Once you sign up, you can participate in the free training courses that WizIQ offer. Your students will need to sign up to WizIQ to enter the class. If you upgrade, you can also promote your courses in their marketplace. WizIQ has a free course starting this week called Teachers Teaching OnlineOpens in a new tab or window..

Google HelpoutsOpens in a new tab or window. is going to be the next big thing for online teachers, in my opinion. Unfortunately, it's currently only available in the U.S., Canada, Ireland, U.K., New Zealand and Australia. Helpouts is a new way of sharing knowledge and expertise through live video. You connect with your students in a one-on-one video call. You begin by creating a listing for your lessons, with information about you, the expertise that you're sharing and price details. You add your availability, the lessons are given via Google Hangouts and payment is made using Google WalletOpens in a new tab or window.. When it becomes available worldwide, it will connect teachers with a huge international market of students, free of charge.

Managing your time effectively

The most difficult aspect of being a self-employed teacher is learning to manage your time. To be honest, I'm still not very good at limiting my research and preparation time. I hope, in the long run, that having my lesson plans on a blog will help, but creating these materials is time-consuming. I would like to recommend two webpages I've discovered, which I'm sure will help teachers manage their time effectively.

EducanonOpens in a new tab or window. is free and works on all major internet browsers. It enables you to create interactive video lessons using any YouTube, Vimeo, TeacherTubeOpens in a new tab or window.Khan AcademyOpens in a new tab or window. or TEDOpens in a new tab or window. video, and allows you to embed time-linked interactive activities, in the form of questions, to the video. Students participate in these activities as they watch the video. They can stop and rewind the video at any point, but cannot progress until they have completed each activity. When you've finished creating your interactive video lesson, it can be shared or you can embed it on your website or blog. I think it's a fantastic idea and extremely useful for online teaching and flipped classrooms.

Off2ClassOpens in a new tab or window. is a website that offers ready-made course materials in the form of a set of slides. It is currently in beta stage and is free. The site offers a library of ESL (English as a Second Language) lesson plans and new lessons are added weekly -- they're really good too. As the teacher, you have the ability to invite a student to join you on the website in order to view the lesson materials together. When you leave the lesson, the student is no longer able to access the materials. It's a great website and a real time-saver.

Summing up

The internet is a window of opportunity for teachers. It enables us to develop, create, share and teach independently, wherever and however we choose. Happy teaching!